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viernes, 17 de marzo de 2017

Vietnam, an economy in transition that seeks to embrace free market ideas



After World War II, in 1954 Vietnam was temporarily divided in two, with a promise of democratic elections in 1956 to unify the country, with a communist government in the north and a market-oriented economy government in the south. However, after a grueling war, the country was reunified in 1975 when North Vietnam achieved the withdrawal of US troops and took the control of Saigon, now Ho Chi Minh City.

The nascent Socialist Republic of Vietnam imposed a communist economic system, with significant state participation and a centrally planned economy, and state ownership of major companies.

However, the centrally planned economy model did not live up to expectations and the five-year plan of 1976 proved to be a failure. In 1986, the Communist Party of Vietnam changed its economic policy and introduced reforms similar to those of China. Thus, something already in the quinquennial plan of 1981, but particularly in the one of 1986, the authorities went towards more pro-market reforms.

Since the mid-1980s, Vietnam has enjoyed significant economic growth. Per capita income has increased from approximately US $ 500 in 1980 to US $ 2,150 in 2016, and the country has achieved an average economic growth rate of 6.4% for the period 1985-2015.

Gradually, the authorities have sought to become more integrated into the global economy, for example by joining the Association of Southeast Asian Nations (Asean) in 1995 and the World Trade Organization in 2006, and has also been opening up new spaces for private initiative.

However, today the country is at an important turning point, in which it requires increasing levels of investment, attracting private capital, and increasing the efficiency levels of its companies, which makes it necessary to move forward in structural reforms where the private sector takes a leading role in strategic sectors of the economy.

Its authorities face many and diverse challenges, such as moving quickly to a system of market prices and eliminate subsidies. For this to happen, it is essential to move forward in institutional reforms, where, among others, property rights are properly established and correct price signals are generated that are attractive to bring in the necessary foreign investment to generate more and better jobs.

In Chile, part of the history of the transition and challenges that Vietnam faces are known for us, it is like a déjà vu going back 40 years. And, while they are eager to learn from successful experiences on market-oriented reforms, and where Chile is a very attractive example, in Chile, instead of moving forward trying to improve what we have, we are faced with the fact that some people are pushing to change everything, with foundational reforms, to equations that propose for a greater participation of the State in the economy, and as is well documented, these formulas that did not work and have not worked anywhere in the world.

Vietnam, una economía en transición que busca abrazar las ideas del libre mercado



Después de la Segunda Guerra Mundial, en 1954 Vietnam fue temporalmente dividido en dos, con una promesa de elecciones democráticas en 1956 para unificar el país, con un gobierno comunista en el norte y uno promercado en el sur. Sin embargo, después de una cruda guerra, el país fue reunificado en 1975 cuando Vietnam del Norte logra el retiro de las tropas estadounidenses y el control de Saigón, hoy Ciudad de Ho Chi Minh.

La naciente República Socialista de Vietnam impuso un sistema económico comunista, con una importante participación del Estado en la economía de planificación centralizada, y con propiedad de las principales empresas.

No obstante, el modelo de economía centralmente planificada no cumplió con las expectativas y el plan quinquenal de 1976 resultó un fracaso. En 1986, el Partido Comunista de Vietnam cambió su política económica e introdujo reformas similares a las de China. Así, algo ya en el plan quinquenal de 1981, pero particularmente en el de 1986, las autoridades se encaminaron hacia más reformas promercado.

Desde mediados de los ‘80, Vietnam ha disfrutado de un crecimiento económico importante. El ingreso percápita ha aumentado aproximadamente desde US$ 500 en 1980 a US$ 2.150 en 2016, y el país ha alcanzado una tasa de crecimiento promedio de la economía de 6,4% para el período 1985-2015.

De manera gradual, las autoridades han buscado incorporarse más a la economía global, por ejemplo, integrándose en 1995 ala Asociación de Naciones del Sudeste Asiático (Asean), y en 2006 ala Organización de Comercio Mundial, y también ha ido abriendo más y nuevos espacios a la iniciativa privada.

Empero, hoy el país está en un importante punto de inflexión, en que requiere aumentar los niveles de inversión, atraer capital privado, y aumentar los niveles de eficiencia de sus empresas, lo que hace necesario avanzar en reformas estructurales donde sea el sector privado el que tome un rol preponderante en sectores estratégicos de la economía.

Son muchos y diversos los desafíos que enfrentan sus autoridades, como transitar rápidamente a un sistema de precios de mercado y eliminar subsidios. Para ello, resulta fundamental avanzar en reformas institucionales, donde entre otros, se establezcan adecuadamente los derechos de propiedad y se generen señales de precios correctas que sean atractivas para atraer la necesaria inversión extranjera que permita generar más y mejores empleos.

En Chile, parte de la historia de la transición y desafíos que enfrenta Vietnam nos resultan conocidos, como un deja vu. Y, mientras ellos están ávidos de aprender de experiencias exitosas sobre reformas promercado a nivel global, y donde nuestro país es un ejemplo muy atractivo; en Chile, en lugar de avanzar en perfeccionar lo existente, nos enfrentamos a que algunos bogan por cambiar todo, con reformas refundacionales, para reeditar fórmulas de una mayor participación del Estado en la economía, fórmulas que no funcionaron y no han funcionado en ningún parte del mundo.

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